Ankara’da düzenlenen “Türkiye’de Müze Eğitimi Paneli”, müze eğitimcisinin kimliğini ve müze ortamlarındaki mesleki sınırları yeniden sorgulamaya odaklandı. Bu panel, 25 yıl önce gerçekleştirilen “Müze ve Eğitim” çalışmalarının ardından, çok sayıda akademisyen ve müze eğitimcisinin katılımıyla ilk kez organize bir program olarak gerçekleşti.
“Türkiye’de Müze Eğitimi” paneli, Türkiye’deki müze eğitiminin tüm yönlerini ele alarak, 25 yıl önce düzenlenen ‘Müze ve Eğitim’ çalışmalarından bu yana ilk kez bu ölçekte kapsamlı bir platform oluşturdu. Panelde, müze eğitimcilerinin, akademisyenlerin ve kültür dünyasından uzmanların bir araya gelmesiyle, müze eğitiminin Türkiye’deki mevcut durumu, gelecek stratejileri ve uluslararası alandaki gelişmeler tartışıldı. Goethe Enstitüsü’nde gerçekleştirilen panel, Uluslararası Müzeler Konseyi’nin (ICOM) 2022 yılı güncel tanımını temel alarak, müzelerin eğitim ve araştırma merkezleri olarak önemini vurguladı. Panel, müzelerin eğitimdeki rolüne odaklanarak, bu alanın geleceğini şekillendirmeyi hedefledi.
Eğitimde müzelerin yeri
Panel, Türkiye’de müze eğitimi üzerine önemli çalışmalarıyla bilinen Prof. Dr. Ayşe Çakır İlhan’ın öncülüğünde ve açılış konuşmasıyla başladı. Prof. Dr. İlhan, konuşmasında, Türkiye’de müze eğitiminin Cumhuriyet’in ilk yıllarından bu yana öğretim programlarında yer aldığını belirterek, müze eğitiminin hem entelektüel hem de duygusal gelişime katkıda bulunan çok yönlü bir eğitim alanı olduğunu vurguladı. Müze eğitimi alanındaki tarihsel gelişmeleri ve Türkiye’de bu eğitimin nasıl evrildiğini ayrıntılı bir şekilde ele alan Prof. Dr. İlhan, müzelerin araştırma ve öğrenme ortamları olarak gelişim süreçlerinden bahsederek, bu alanın daha da kurumsallaşması için gereken adımları paylaştı. Prof. Dr. İlhan, müzelerin sadece sergileme mekanları değil, aynı zamanda eğitim ve öğretimin önemli bir parçası olduğunu vurgulayarak, bu eğitim modelinin 20. yüzyılın ortalarından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı’nın programlarında yer almaya başladığını hatırlattı. Konuşmasında, özellikle müzelerin eğitimsel işlevinin artmasını ve müze eğitimcilerinin önemini vurgulayan Prof. Dr. İlhan, bu alandaki eksikliklerin giderilmesi gerektiğini söyledi. Türkiye’de müze eğitiminin hala kurumsal yapılarla tam anlamıyla bütünleşmediğini belirten Prof. Dr. İlhan, müze eğitimcilerinin profesyonel kimliklerinin güçlendirilmesi gerektiğini ve müze eğitiminin öğrencilerin sadece entelektüel değil, aynı zamanda duygusal gelişimlerine de katkı sağladığını belirtti.
Konuşmasında 1997’de Türkiye’de başlatılan müze eğitimi seminerlerinden ve bu seminerlerin müze eğitimi alanında nasıl bir dönüşüm yarattığından bahseden Prof. Dr. İlhan, Ankara’da Alman Kültür Merkezi iş birliğiyle düzenlenen bu seminerlerin Türkiye’de müze eğitimine büyük bir ivme kazandırdığını aktardı. Prof. Dr. İlhan, müze eğitiminin yaygınlaştırılması için özellikle öğretmenlerin ve müze çalışanlarının bu konuda daha fazla desteklenmesi gerektiğini vurgulayarak, müze eğitiminin eğitim müfredatında daha belirgin bir yer edinmesi gerektiğine dikkat çekti.
Müzede Öğrenme: Deneyimler, etkileşim ve paylaşımlar
Panelde konuşmacı olarak yer alan ODTÜ Eğitim Bölümü’nden emekli Prof. Dr. Fersun Paykoç ise “Müzede Öğrenme: Deneyimler, Etkileşim ve Paylaşımlar” başlıklı bir sunum yaptı. Türkiye’de müze eğitimi alanında uzun yıllardır sürdürdüğü çalışmaları ve bu alandaki öncü projeleriyle tanınan Paykoç, sunumunda müzelerin bir öğrenme alanı olarak nasıl etkili kullanılabileceğine dair deneyimlerini paylaştı. Paykoç, 1997 yılından bu yana müze eğitimi alanında yürüttüğü projelerden örnekler vererek, aktif öğrenme yöntemlerinin müze eğitiminde nasıl uygulanabileceğine dair değerli bilgiler sundu. Aktif öğrenme ve etkileşimin önemine dikkat çeken Prof. Dr. Paykoç, müzelerin insanlara sunduğu öğrenme deneyiminin, hem duygusal hem de entelektüel açıdan bireylerde kalıcı etkiler bıraktığını belirtti. Paykoç, müzelerin interaktif yöntemlerle toplumlara nasıl katkı sunabileceğini de somut örneklerle açıkladı.
İki gün boyunca süren panelde müze eğitimine dair çok sayıda etkinlik ve sunum gerçekleşti. – ANKARA
Kaynak: İhlas Haber Ajansı / Yerel Kültür Sanat Türkiye ankara Kültür Eğitim Sanat Yerel”
GENEL
13 saat önceGENEL
13 saat önceGÜNDEM
14 saat önceGÜNDEM
14 saat önceGENEL
14 saat önceGENEL
14 saat önceGENEL
14 saat önce