Hız ve uzun çalışma saatleri baskısı altında olan ve bu yüzden trafikte sık sık kural ihlali ve kaza yapan e-ticaret platformlarının “esnaf kurye” sistemiyle çalışan motokuryeler, toplu taşıma araçlarında olduğu gibi kendileri için de kamera ve araç takip sistemi talep ediyor.
Karayolları Trafik Yönetmeliği’ndeki değişiklikle, M2 ve M3 sınıfı ticari yolcu taşımacılığı araçları, belediye toplu taşıma araçları ve taksilerde kamera sistemi zorunlu hale getirildi.
Fazla mesai ve hız baskısı nedeniyle trafik sorunları yaşayan motokuryeler, benzer bir sistemin kendileri için de uygulanmasını istiyor. Yaklaşık 2 milyon motosikletin kuryeler tarafından kullanıldığı tahmin ediliyor.
Ankara Yük Taşımacılığını Destekleyici Hizmet Verenler Esnaf Odası Başkanı Ramazan Akpınar, Türkiye’de yaklaşık 6 milyon motosiklet bulunduğunu, bunların 2 milyonunun kuryeler tarafından kullanıldığını ve yaklaşık 1 milyonunun kayıt dışı çalıştığını belirtti.
Akpınar, son zamanlarda motokuryelerin trafik kazalarına karışma sayısının arttığına dikkat çekerek, bazı e-ticaret platformlarının kuryeleri daha hızlı ve daha uzun süre çalışmaya zorladığını ifade etti.
Akpınar, “esnaf kurye” modelinde çalışanların e-ticaret firmalarından maaş almadığını, kazancın taşınan paket sayısına bağlı olduğunu, bu nedenle günde 16-18 saat çalıştıklarını ve bunun da kural ihlallerine yol açtığını belirtti.
Çalışma şartlarının düzenlenmesi gerektiğini vurgulayan Akpınar, çalışma saatlerinin 8 saate düşürülmesini ve e-ticaret platformlarının bu kurala uymasının zorunlu hale getirilmesini savundu.
Yeni düzenlemenin sürücü güvenliğini artırmayı ve fazla mesaiyi önlemeyi amaçladığını belirten Akpınar, bu düzenlemenin motokuryelere de uygulanmasını talep etti. Bu sayede, e-ticaret platformlarının kuryeleri 8 saatten fazla çalıştırmasının önüne geçilebileceğini ifade etti.
Kayıt dışı çalışmanın yaygın olduğuna değinen Akpınar, firmaların “esnaf kurye” modeliyle çalıştırdıkları kuryeler için meslek odası kaydı istemeleri gerektiğini söyledi.
Akpınar ayrıca, kuryelerin mesleki eğitim ve ileri teknik sürüş eğitimlerinden geçmelerinin önemine vurgu yaparak, motokuryelerin “tehlikeli meslek” kategorisine alınmasını önerdi.
Kaynak: AA / Seda Tolmaç – Ekonomi Ekonomi trafik ankara Ulaşım Hukuk Yaşam
GENEL
12 dakika önceGENEL
13 dakika önceGÜNDEM
1 saat önceGÜNDEM
1 saat önceGENEL
1 saat önceGENEL
1 saat önceGENEL
1 saat önce