İzmir’in Buca ilçesinde bulunan tarihi demir yolu hattının rekreasyon ve çevre düzenlemesi amacıyla betonla kapatılması, ilçede büyük bir tepkiyle karşılandı.
1872 yılında hizmete giren ve bir süredir kullanılmayan 2,7 kilometrelik Buca-Şirinyer hattı, Türkiye’nin ilk demir yolu hattı olan İzmir-Aydın Demiryolu’na bağlantı sağlıyordu. Buca Belediyesi, 2022 yılında TCDD’den hattı ve Buca istasyon binasını kiraladı.
Belediye, hattın restore edilerek nostaljik tren seferlerine ev sahipliği yapacağını, bisiklet ve yürüyüş yolları ile yeşil alanlar oluşturulacağını duyurmuştu. Ancak yapılan çalışmaların ardından tarihi hattın betonla kapatıldığı ortaya çıktı.
Hattın betonlanması üzerine “Tarihime Dokunma Platformu” adlı bir platform kuruldu. Platform Sözcüsü Avukat Mürüvet Suatoğlu Balcılar, AA muhabirine, alanın tarihi dokusunun korunmasını istediklerini belirtti.
Balcılar, belediyenin projeyi “Buca’ya nostaljik tramvay hattı ve yeşil alan kazandırıyoruz” şeklinde duyurduğunu, ancak Mayıs ayında hattın etrafının panellerle kapatıldığını ve içerisinde ne olduğunu bilmediği bir süreç başlattığını söyledi. Paneller kaldırıldığında ise tarihi hattın betonla kapatıldığını gördüklerini belirtti.
Platformun amacı, hattın korunması, nostaljik tramvay hattının yapılması ve çevresinin yeşil alan olarak düzenlenmesi. Proje kapsamında hattın üzerindeki ağaçların kesildiğini ve 30 bin metreküp beton döküldüğünü belirten Balcılar, “Tarihi tren yolu, ulaşıma nefes aldıracak haldeyken yok edildi. Raylar, traversler ne oldu? Belediye, beton döktüğü alanı eski haline getirmek zorunda. Biz buradan Devlet Demiryolları’na da çağrı yapıyoruz, lütfen gelin yaklaşık 160 yıllık tarihi demir yollarına ne yapıldığına bir bakın” dedi.
Balcılar, Buca Tren İstasyonu’nun 1986’da, Şirinyer Tren İstasyonu’nun ise 2007’de koruma kararıyla tescillendiğini ve iki istasyon arasındaki 2,7 kilometrelik hattın tescillenmesi için İzmir Kültür Varlıkları Koruma Bölge Kurulu’na başvuracaklarını söyledi.
İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi MHP Grup Başkanvekili Bahadır Altınkeser, İzmir-Aydın Demiryolları’nın Ege Bölgesi’ndeki madenler ile tarım ürünlerinin İzmir Limanı’na ulaştırılması için açıldığını belirtti.
Altınkeser, Buca’da yaşayan Levanten, Rum ve Ermenilerin girişimleriyle 1872 yılında hizmete giren özel bir demiryolu hattı olan Buca Şube Demiryolu’nun, Buca’nın tarihine tanıklık ettiğini söyledi.
Buca’nın tarihine belediye tarafından ihanet edildiğini savunan Altınkeser, “2024 yılı yerel seçimlerinde MHP olarak bizim projemiz nostaljik tramvayla hattın kullanılmasıydı. Şirinyer’den Buca Eğitim Fakültesi’nin içine kadar, özellikle öğrencilerimizin kullanması için, ‘trafiği rahatlatalım, sağını solunu yeşillendirip ağaçlandırarak geliş gidiş yönlü yürüyüş yolu olsun’ dedik. Ama Belediye Başkanı maalesef rayların üstüne betonu döktü” dedi.
Buca Belediye Başkanı Görkem Duman, proje ihalesinin geçen yıl yapıldığını ve firmanın çalışmalara başladığını belirterek, “İhalesi geçen yıl yapılmış ve firma çalışmalara başlamıştı. Ancak bu çalışmaların tam ortasında bizi geçmişe götüren tren rayları bulunuyor. İhalede onaylanan projeyi inceliyoruz. Kanun ve yönetmelikler çerçevesinde tarihsel anlamda bütüncül bir açıdan bakarak projeyi nasıl düzenleyeceğimizi değerlendiriyoruz. Bu çalışmalarımızın ardından yasal çerçevede projeyi yeniden tasarlayacağız. Hem kentin güncel beklenti ve ihtiyaçlarını karşılayacak hem de tarihi dokumuzu olabildiğince koruyacak şekilde projemizi yenileyeceğiz” dedi.
Kaynak: AA / Hüseyin Bağış – Güncel Yerel Haberler Kültür Sanat Politika Güncel Ulaşım izmir Yaşam Buca”
GENEL
15 saat önceGENEL
15 saat önceGÜNDEM
16 saat önceGÜNDEM
16 saat önceGENEL
16 saat önceGENEL
16 saat önceGENEL
16 saat önce