Kastamonu Üniversitesi’nde Yeni Müfredat: Geçmiş, Bugün ve Gelecek Üçgeninde Eğitim
Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitimin Felsefi, Sosyal ve Tarihi Temelleri Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Selman Tunay Kamer, yeni müfredatın amacının öğrencilerin geçmiş, bugün ve gelecek arasındaki ilişkiyi daha iyi anlamalarını sağlamak olduğunu belirtti.
Kamer, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 2024-2025 eğitim öğretim yılının Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile başladığını hatırlattı.
Müfredat değişikliğiyle birlikte yeni eğitim modelleri ortaya çıktığını belirten Kamer, özellikle 'erdem-değer-eylem' modelinin öne çıktığını vurguladı. Bu modelin, yetenekli öğrencilerin yetiştirilmesinin yanı sıra ahlaklı bireyler oluşturmayı hedeflediğini söyledi.
Kamer, müfredatta tarih, coğrafya ve kültür politikalarına daha fazla ağırlık verildiğini ifade etti. "Geçmiş, bugün ve gelecek üçgeninde öğrencilerin günü daha iyi okumaları, tarih okuryazarlık becerilerini geliştirmeleri hedefleniyor." dedi. Bu doğrultuda hem sosyal hem de dijital tarih modelleri uygulanmaya başlandı. Coğrafya derslerinde ise 'vatan' kavramının farklı boyutları ele alınacak ve 'Mavi Vatan', 'Siber Vatan' gibi kavramlar müfredata eklendi. Öğrencilerin bu konularda araştırmalar yaparak bilgi edinmeleri amaçlanıyor.
"Öğrencilerin yakın tarihi daha iyi anlayıp günümüz dünyasını daha iyi okuması sağlanacak"
Yeni müfredatta yakın dönem tarihinin de yer aldığını belirten Kamer, öğrencilerin geçmiş, bugün ve gelecek arasındaki ilişkiyi daha iyi kavramalarını sağlayacağını söyledi. Örneğin, 2. Dünya Savaşı'nın nedenlerini ve sonuçlarını öğrenen öğrenciler, Filistin meselesi, siyonist hareketler, sömürgecilik ve uluslararası kuruluşların dünyayı nasıl etkilediği gibi konularda da bilgi sahibi olacaklar. Eski müfredatta 2. Dünya Savaşı ile tarih dersleri sona eriyor iken, yeni müfredat ile Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında öğrencilerin yakın tarihi daha iyi anlayıp günümüz dünyasını daha iyi okuması hedefleniyor.
Kamer, öğrencilerin değerler kazanmasının önemine dikkat çekerek, eğitim öğretim yılının Çanakkale ve Gazze dersleri ile başladığını belirtti. Çanakkale ve Filistin'in birbirinden ayrılamayacağını ve Türkiye'nin mazlum coğrafyaya nasıl sahip çıktığını öğrencilere anlatmaya çalıştıklarını söyledi. Bu derslerle hem tarih bilinci oluşturulması hem de gönül coğrafyası ile bağ kurulması hedefleniyor.
Yeni müfredatta ailenin korunmasının da ön plana çıktığını vurgulayan Kamer, "İlerleyen dönemlerde bu değişikliklerin meyvelerini göreceğiz." dedi. Müfredatın kapsamlı bir şekilde genişletildiğini ancak aşamalı olarak uygulanacağını da belirtti. Kamer, bilgi aktarımından ziyade bilgiyi keşfetmeye odaklanan çalışmalar gerçekleştirileceğini ve öğrencilerin TEKNOFEST gibi etkinliklere katılımının teşvik edileceğini söyledi. Ayrıca, öğrencilerin araştırma ruhunun geliştirilmesi ve 21. yüzyıl becerilerini kazanmaları amaçlanıyor. Bu kapsamda bilgi şölenleri ve "sosyalfestler" düzenleneceği biliniyor.
Kaynak: AA / Özgür Alantor - Güncel