İstanbul’da raylı sistemlerde arızalı asansör ve yürüyen merdiven sorunu sürüyor
İstanbul'da toplu taşıma sistemlerinin bel kemiği olan raylı sistemlerde yaşanan asansör ve yürüyen merdiven arızaları, vatandaşların günlük yaşamlarını olumsuz etkiliyor.
Metro, tramvay, füniküler ve teleferik hatlarında sıkça karşılaşılan bu sorunlar, özellikle yaşlılar, engelliler ve çocuklu aileler için büyük bir zorluk teşkil ediyor.
Özellikle yoğun saatlerde, çalışan asansör ve yürüyen merdiven sayısının azlığı, yolcuların uzun süre beklemesine ve istasyonlarda kalabalık oluşmasına neden oluyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne (İBB) bağlı Metro İstanbul'un web sitesinde her gün güncellenen arıza bildirimlerine göre, şuan 64 yürüyen merdiven, 33 asansör ve 24 yürüyen bant arızalı durumda.
Sitede, birçok yürüyen merdiven ve asansörün tasarruf ve güvenlik gerekçesiyle kapatıldığı belirtiliyor.
Ancak yapılan gözlemlerde, birçok istasyonda yürüyen merdiven ve asansörlerin çalışmadığı, bazılarının ise tamamen kapalı olduğu tespit edildi.
Örneğin, Menderes İstasyonu'nda turnike katı ile İSPARK arasındaki asansörün yön tuşları ve üstteki yön ekranı eksik, M1B Yenikapı-Kirazlı Metro Hattı'nda Kirazlı İstasyonu çıkışındaki yürüyen merdiven ise çalışmıyor.
M7 Yıldız-Mahmutbey Metro Hattı'ndaki Fulya İstasyonu'nun çıkışının tahta ve alüminyum profillerle kapatıldığı ve bu yüzden yürüyen merdivenlerin kirli ve bakımsız olduğu gözlemlendi.
M7 Yıldız-Mahmutbey Metro Hattı ile M3 Bakırköy-Kayaşehir Metro Hattı'nın ortak kullandığı Mahmutbey İstasyonu'nun Bosna Caddesi'nde bulunan bir giriş-çıkış da kullanıma kapatılmış durumda.
Tekstilkent/Giyimkent İstasyonu'nda da otopark katına çıkan yürüyen merdiven tamamen kapatılmış ve "girilmez" yazısı konulmuş.
M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman Metro Hattı'nın Hacıosman İstasyonu'nda ise bir giriş-çıkış zincirle kapatılmış ve "Diğer girişi kullanmanız rica olunur" uyarısı yapılmış.
Bazı istasyonlarda ise uzun süredir çalışmayan asansör ve yürüyen merdivenlerin tamir edilmediği, bunun yerine arıza panosundaki hizmet verme tarihi sürekli ertelendiği görülüyor.
İBB tarafından 6 Ocak 2023'te açılan M8 Bostancı-Parseller Metro Hattı'nda ise 4 istasyonun tam kapasite hizmet vermediği belirlendi.
Huzur, Dudullu, Modoko-Keyap ve İçerenköy istasyonlarında çevre düzenlemesi ve montaj gibi inşaat çalışmalarının devam ettiği ve bu duraklarda sadece tek bir çıkışın açık olduğu tespit edildi.
Anadolu Yakası'nın ikinci metro hattı olan 20 istasyonlu M5 Üsküdar-Samandıra Metro Hattı'nda ise ekipmanlarla ilgili en fazla arıza yürüyen merdivenlerde yaşanıyor.
Toplam 26,5 kilometrelik hattaki diğer önemli sorun ise "pik" saatlerde trenlerin dolu gelmesi.
Yolcular sabah saatlerinde Üsküdar yönünde metrobüs aktarmasının yapıldığı Altunizade'ye kadar yoğunluk nedeniyle ikinci veya daha sonraki trene binebiliyorlar. Akşam pik saatlerde ise aynı yoğunluk Altunizade'de yaşanıyor.
Gayrettepe İstasyonu'nda da yürüyen bantların bazılarının uzun süredir çalışmadığı, Mecidiyeköy İstasyonu'nda ise metrobüsten metroya kadarki yürüyen bantların uzun süredir arızalı olduğu tespit edildi.
Taksim İstasyonu'nda meydana çıkan asansörün çalışmadığı, Şişhane İstasyonu'nda, İstiklal Caddesi'nden metroya inen yürüyen merdivenlerin bazılarının arızalı olduğu belirlendi.
M3 Bakırköy-Kayaşehir Metro Hattı'nda sefer sürelerinde sorunlar olduğu görüldü.
M5 Üsküdar-Samandıra Metro Hattı'nda olduğu gibi bu hatta da metroların sefer sürelerinin yeterli olmaması nedeniyle yolcular, yoğunluktan dolayı ikinci veya üçüncü trene binip yolculuk yapabiliyorlar.
Bağcılar Meydanı, Levent ve Boğaziçi Üniversitesi-Hisarüstü istasyonları başta olmak üzere bazı istasyonlardaki yürüyen merdivenlerin ise gürültülü çalıştığı tespit edildi.
En sorunlu istasyonların başında Vezneciler geliyor.
M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman Metro Hattı'nın Vezneciler-İstanbul Üniversitesi İstasyonu'nda aşağı yönlü hem yürüyen merdiven hem de asansör çalışmıyor.
Vatandaşlar, yürüyen merdiven ve asansör arızalarının uzun süredir devam ettiğini, İBB'ye yaptıkları şikayetlerin sonuçsuz kaldığını belirtiyor.
Raylı sistemlerde yaşanan bu sorunlar, vatandaşların günlük yaşamlarını olumsuz etkilemeye devam ediyor.