Honda ve Nissan’dan Çin’e Karşı Birleşme Planı
Çin'in yükselen otomotiv gücü karşısında, Honda ve Nissan, küresel rekabete karşı koymak amacıyla birleşmeyi değerlendiriyor.
Bu birleşme, Toyota, Volkswagen, General Motors ve Ford gibi dev otomotiv şirketleriyle yarışabilecek yeni bir güç oluşturacak.
Milyarlarca dolarlık bir anlaşma beklenirken, Honda CEO'su Toshihiro Mibe, birleşmenin temel amacının Çin'in artan etkisine karşı koymak olduğunu açıkladı.
Mibe, 2030 yılına kadar rekabetçi bir konuma geçmek gerektiğini, aksi takdirde geride kalma riskini taşıdıklarını vurguladı.
Nissan'ın büyük hissedarı olduğu Mitsubishi'nin de dahil olacağı bu birleşme, üç şirketin kaynaklarını birleştirerek Tesla gibi rakiplerle daha etkin mücadele etmesini sağlayacak.
BYD gibi Çinli üreticilerin hakimiyet kurduğu büyüyen elektrikli araç pazarında, Çinli şirketler dünyanın önde gelen otomotiv markalarıyla boy ölçüşüyor.
Mibe, "Yeni güçlerin ve Çin'in yükselişi, otomotiv sektörünün yapısını değiştiriyor" ifadesini kullandı.
Çin'deki yoğun rekabet, düşük işçilik ve üretim maliyetleri sayesinde yerel firmaların daha rekabetçi fiyatlarla ürün sunmasını sağlıyor ve bu durum birçok otomobil üreticisini zorluyor.
Bu durum, Çin'i dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi konumuna taşıdı.
Avrupa Birliği (AB), Ekim ayında Çin'in elektrikli araç üreticilerine sağladığı sübvansiyonları haksız bularak, Çin'den ithal edilen araçlara ek vergi uygulanacağını açıkladı.
Bu vergilerin önümüzdeki beş yıl içinde %10'dan %45'e çıkması planlanıyor, ancak bu durumun elektrikli araç fiyatlarını artırarak talebi düşürebileceği endişesi mevcut.
Nissan'ın kurtuluşu değil
Nissan CEO'su Makoto Uchida, Honda ve Nissan'ın toplam satışlarının 191 milyar doları aştığını belirtti.
İki Japon üretici, Mart ayından beri elektrikli araçlar için stratejik bir ortaklık üzerinde çalışıyor.
Mibe, "Rakiplerimize karşı, 2030'a kadar yeteneklerimizi geliştirmemiz gerektiği için görüşmelere başladık" dedi.
Ancak Honda CEO'su, bu anlaşmanın Nissan'ın kurtuluşunu garanti etmediğini de sözlerine ekledi.
Çin ve ABD'deki düşen satışlarla mücadele eden Nissan, Kasım ayında küresel üretimini beşte bir oranında azaltarak 9000 kişiyi işten çıkarma kararı aldı.
Bir zamanlar Japon otomotiv gücünün sembolü olan Nissan, Carlos Ghosn'un tutuklanmasının ardından son yıllarda toparlanmaya çalışıyor.
Mali suçlamalarla karşı karşıya kalan Ghosn, 2019'da Japonya'dan kaçtı ve şu anda Interpol tarafından aranıyor.
Lübnan'da bulunan Ghosn, Aralık ayında yaptığı açıklamada Nissan'ın birleşme planlarını panik ve çaresizlik olarak niteledi.
Honda CEO'su Mibe, herhangi bir birleşmenin Nissan'ın iyileşmesine bağlı olduğunu belirtti.
Honda ve Nissan, Mart ayında elektrikli araçlar konusunda işbirliği yapmayı kabul etmişti ve Ağustos ayında batarya ve diğer teknolojiler üzerindeki ortak çalışmalarını genişlettiler.
İki şirket arasında olası bir anlaşmanın Japonya'da yoğun siyasi incelemeye tabi tutulması ve Nissan'ın Renault ile olan ortaklığının sona erebileceği, işten çıkarmaların da olası sonuçları arasında bulunuyor.
Uluslararası İlişkiler Teknoloji Otomobil Ekonomi Nissan Finans Dünya Japon Honda