Hızımıza yetişilmiyor: Dünya genelindeki verinin yüzde 90’ı son 2 yılda üretildi
Dijital çağın ortasındayız. Herkesin her konuda içerik ürettiği bir dönemde yaşıyoruz. Masaüstü bilgisayarlardan dizüstü bilgisayarlara, oradan da akıllı telefonlara geçiş, bilgiye erişimde devrim yarattı. On yıl öncesine kadar video ve fotoğraf gibi içeriklere yalnızca arama motorları aracılığıyla ulaşabiliyorduk. Facebook ve Twitter'ın (şimdiki X) yükselişiyle dijital etkileşim çağı başladı ve sosyal medya paylaşımları hayatımızın bir parçası oldu.
DEZENFORMASYON: BÜYÜK BİR SORUN
Araştırmalar, dijital dünyanın inanılmaz bir hızla ilerlediğini, küresel verinin %90'ının son iki yılda üretildiğini gösteriyor. Eskiden bilgiye geleneksel medyadan ulaşırdık; şimdi ise milyonlarca şarkı, video ve fotoğrafa anında erişimimiz var. Bu durum, doğru bilgiye ulaşmayı zorlaştırdı ve milyarlarca uyarana maruz kalmamız, dezenformasyonun yayılmasına yol açtı. Üstelik bu dezenformasyonun büyük bir kısmı, medya kuruluşlarından değil, sıradan bireylerden kaynaklanıyor. Brand Week İstanbul 2024'te de yeni teknolojilerin toplumsal ve markalara etkisi ele alındı.
ZAMAN: TEKNOLOJİNİN TEK SINIRI
TikTok Türkiye, Orta ve Güney Asya Küresel İş Çözümleri Lideri Barış Aldanmaz, son iki yılda üretilen verinin büyüklüğüne dikkat çekerek, bu hızın her geçen yıl daha da artacağını belirtti. Aldanmaz, etkinlikte yaptığı konuşmada, yoğun içerik akışının tüketimde bir sınır oluşturduğunu ve teknolojinin zamanın ötesine geçemediğini, dolayısıyla en büyük sınırlamanın zaman olduğunu ifade etti.
SON 25 YILDA BÜYÜK DEĞİŞİMLER
İçerik dağıtımını dört ana döneme ayırabiliriz:
* **2000 öncesi:** Geleneksel medya hakimdi, içerik sınırlıydı ve bilgiye gazete, televizyon ve radyo aracılığıyla ulaşırdık.
* **2000-2010:** İnternet ve arama motorlarının yükselişiyle içerik erişimi arttı; çevrimiçi olarak spesifik bilgilere ulaşım mümkün oldu.
* **2010-2020:** Sosyal medya platformlarının yaygınlaşmasıyla içerik tüketimi takip edilen kişilere göre şekillendi. Influencer'lar da bu dönemde önemli bir etki kazandı.
* **2020 ve sonrası:** Tüketiciler, takip ettikleri kişilerin paylaşımlarından ziyade, kişiselleştirilmiş içeriklere ve kendi ilgi alanlarına göre içerik tüketmeye başladı. Bu da ilgi çekici, eğitici ve heyecan verici içeriklerin ön plana çıkmasını sağladı.