Dijital dünyanın propaganda aracı | Teknoloji Haberleri
Facebook 2004, Twitter (X) 2006, Instagram 2010 ve Tiktok 2015... Günlük hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelen bu dev sosyal medya platformlarının geçmişi aslında çok uzun değil. Bu şirketler, alanlarında öncülük ederek ve rakiplerine fırsat vermeden milyarlarca kullanıcıya ulaşarak bir tür tekel oluşturdular. Ancak bu şirketlerin gücü kısa sürede küresel güçlerin yeni silahı haline geldi. Dijital dünyanın en önemli sosyalleşme alanları olan bu platformlar, kendi güçlerinin farkında. Sosyal medya şirketleri, beğenmediği paylaşımları engelleyerek ve hesapları kapatarak dünya genelindeki sorunlara açıkça müdahale edebiliyor.
TRUMP’A SERT MÜDAHALE
Örneğin, ABD seçimleri sırasında Donald Trump'ın hesabını kapatarak veya 7 Ekim sonrası İsrail katliam görüntülerini kısıtlayarak bu platformların siyasi duruş sergilediğini görüyoruz. Herhangi bir eleştiri ve resmi ceza karşısında demokrasiyi savunduğunu söyleyen bu şirketler, her yıl milyonlarca kullanıcı ve içeriği çeşitli gerekçelerle engelliyor.
KİTLELERİ ALGORİTMA İLE YÖNLENDİRME GÜCÜ
Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Murat Kırık, Instagram gibi küresel sosyal medya platformlarının, geniş kullanıcı tabanları ve güçlü algoritmaları sayesinde propaganda aracı olarak kullanılabildiğini ifade ediyor. Kırık, "Algoritmalar ve içerik manipülasyonu aracılığıyla propaganda yapılabiliyor. Instagram'ın algoritmaları, kullanıcıların ilgisini çekebilecek içerikleri öne çıkarma eğilimindedir. Bu algoritmalar, belirli konuları veya mesajları daha görünür hale getirerek kullanıcıların bu içeriklere daha fazla maruz kalmasını sağlar. Böylece, belirli bir görüşü destekleyen içerikler platformda yaygın hale geliyor" diye açıklıyor.
İNGİLTERE’DEN ‘HADDİNİZİ BİLİN’ AÇIKLAMASI
Son olarak, X'in sahibi Elon Musk, son günlerde İngiltere sokaklarında yaşanan ırkçı ayaklanmalar üzerine yorum yaptı. İngiltere Başbakanı ve bakanları bu paylaşım karşısında tepki göstererek resmi bir açıklamada bulundu: "Büyük bir sosyal medya platformunuz varsa, aynı zamanda bir sorumluluğunuz da vardır". Ali Murat Kırık'a göre, özellikle seçim dönemlerinde veya politik krizlerde, örneğin İsrail'in yaptığı gibi, çeşitli gruplar ve hükümetler Instagram'ı kullanarak kitlelere ulaşmak ve kendi mesajlarını yaymak için organize kampanyalar düzenliyor. Bu kampanyalar, sahte hesaplar aracılığıyla desteklenerek belirli bir mesajın daha geniş bir kitleye ulaşması sağlanabiliyor. Kullanıcılar da farkında olmadan bu propagandaya katkıda bulunabiliyor.