Dijital dolandırıcılığa karşı alınabilecek basit önlemler mağdur olmayı engelleyebilir
Son yıllarda artan siber dolandırıcılık olayları, birçok vatandaşı mağdur ederken, gelişen dolandırıcılık yöntemleri kişisel bilgilerin ve varlıkların korunmasını zorlaştırıyor. Ancak, bazı önlemlerle sanal ortam daha güvenli hale getirilebilir.
Teknolojinin hızla ilerlemesi ve internet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte, siber dolandırıcılık yeni bir suç türü olarak ortaya çıkmış ve hızla büyüyen bir tehdit haline gelmiştir. Sosyal medya reklamlarına inanmak, yatırım vaat eden web sitelerine güvenmek veya mesajla gelen bağlantılara tıklamak, farkında olmadan dolandırıcılığa kurban gitmeye yol açabilir. Yapay zeka sistemlerinin de aktif olarak kullanıldığı dijital dolandırıcılığa karşı basit önlemler almak, üzücü sonuçların yaşanmasını engelleyebilir.
"Vatandaşların tüm kişisel verileri çalınıp depolanabiliyor"
Ankara Emniyet Müdürlüğü Siber Suçlarla Mücadele Şubesinde görevli Komiser Volkan Akbudak, dolandırıcıların sıklıkla kullandıkları yöntemlerden bahsederek, "Dijital dolandırıcılıkta mağdur edilmek istenen kişilere yönelik iki temel yöntem kullanılıyor. İlki, kişisel veri hırsızlığı için zararlı yazılımlar kullanmak. Bu yazılımlar sayesinde vatandaşa ait tüm kişisel bilgiler çalınıp saklanabilir ve çeşitli amaçlarla kullanılabilir. Diğer yöntem ise, 'Android Paket Kiti' (APK) adı verilen uygulamalar üzerinden banka, kredi kartı veya kripto varlıklarının çalınması. Bu tür dolandırıcılık vakaları sıklıkla görülüyor" dedi.
"Yapay zeka ile devlet yetkililerinin veya kamuoyunda saygınlığı olan kişilerin sesleri taklit ediliyor"
Dolandırıcıların, yapay zeka kullanarak saygın kişilerin seslerini taklit ederek güven oluşturmaya çalıştıklarını belirten Akbudak, "Sosyal medya platformlarında, kurum veya kuruluş logoları kullanılarak, inandırıcılığı artırılmış sahte hesaplar oluşturuluyor. Mağdurlar, bu hesaplara inanarak, onlarla iletişime geçip hesap numaralarına veya dijital cüzdanlarına para transferi yapıyorlar. Bir diğer yöntem ise, yapay zeka ile devlet yetkililerinin veya kamuoyunda saygınlığı olan kişilerin seslerinin taklit edilmesi. Bu da, kişilerin dolandırılmasına yol açan bir yöntemdir" diye açıkladı.
"Şüpheliler artık fiziksel değil, sanal hırsızlığa yönelik hareket ediyor"
Akbudak, birçok işlemin dijital olarak yapıldığı günümüzde siber dolandırıcılıkta artış yaşandığına dikkat çekerek, "Dijital dolandırıcılığın son yıllarda artmasının nedeni, vatandaşlarımızın tüm birikimlerini banka hesaplarında veya kripto cüzdanlarında tutuyor olmaları. Bu nedenle, şüpheliler artık fiziksel değil, sanal hırsızlığa yönelik hareket ediyor" diye konuştu.
"Okullarda çeşitli etkinlikler ve seminerler düzenleniyor"
Akbudak, vatandaşların mağdur olmaması için yapılan çalışmaları anlatarak, "Siber suçlara karşı, İçişleri Bakanlığının 'Siberay' projesi kapsamında, okullarda çeşitli etkinlikler ve seminerler düzenleniyor. Gençlerimizi siber zorbalık ve siber saldırılara karşı nasıl korunabilecekleri konusunda bilgilendiriyoruz. Ayrıca, Emniyet Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı ve İl Emniyet Müdürlüklerinin resmi sosyal medya hesaplarından da bu konulara dair paylaşımlar yapılarak vatandaşların bilinçlendirilmesi amaçlanıyor" dedi.
"Yatırım vaadi yapan sosyal medya hesaplarına itibar edilmemeli"
Akbudak, mağdur olmamak için alınabilecek kişisel önlemleri şu şekilde sıraladı: "Vatandaşlarımız, kaynağını bilmedikleri internet sitelerine kesinlikle itibar etmemeli. Sosyal medyadan gelen bilinmeyen linklere tıklamamalı ve bilinmeyen uygulamaları telefonlarına yüklememeli. Ayrıca, yatırım vaadi yapan sosyal medya hesaplarına inanmamalı ve yatırım yapmayı düşünüyorsalar, devletin izin vermiş olduğu kurumları araştırmalı. Yurt dışından arayıp kendilerini yatırımcı olarak tanıtan kişilere de itibar etmemeliler."
"En yakın yere şikayette bulunulması gerekiyor"
Dolandırıldığını düşünen bir kişinin yapması gerekenleri anlatan Akbudak, "Dolandırıldığını düşünen kişi, ilk olarak cep telefonundan sim kartını çıkarmalı ve internet bağlantısını kesmeli. Zararlı bir yazılım varsa, şüpheliler mağdurun telefonundan uzaktan erişimle işlem yapabilir. Mağdur kişi, müşterisi olduğu bankaya başvurarak bilgi vermeli ve en yakın yere şikayette bulunmalı" dedi.
"Yatırım yapıp kazanç sağlamış gibi tanıtan kişilere itibar edilmemeli"
Akbudak, özellikle yatırım vaadi yapan sosyal medya hesaplarından uzak durulması gerektiğini vurgulayarak, "Hiçbir kurum, kesinlikle sosyal medya hesabından yatırımı teşvik eden paylaşımlar yapmaz. Sanki o kurumdan yatırım yapıp kazanç sağlamış gibi tanıtan kişilere itibar edilmemeli ve kulak asılmamalı" diye konuştu.
"Vatandaşımız detaylı olarak bilgilendiriliyor"
Dolandırılma olaylarına yönelik gerçekleştirdikleri çalışmaları anlatan Akbudak, şunları söyledi: "Şubemize gelen tüm dolandırıcılık şikayetlerinde, öncelikle mağdurla görüşerek ifade alıyor ve konuyla ilgili bilgi vererek güven hissetmesini sağlıyoruz. Gerekliyse, şubemizde cihaz incelemeleri yapıyor ve vatandaşı detaylı olarak bilgilendiriyoruz. Soruşturmaya ilgiliyse, Cumhuriyet Başsavcılığımızla en hızlı şekilde iletişime geçiyoruz. Banka veya diğer kurumlarla gerekli yazışmaları yapıp, vatandaşın mağduriyetinin giderilmesi ve suçun ortaya çıkarılması için en etkin mücadeleyi veriyoruz." - ANKARA
Kaynak: İhlas Haber Ajansı / 3.Sayfa